Мокрицька В. В., спеціаліст,"вихователь-методист"
Ранній розвиток дитини – це насамперед розвиток основних психічних процесів: відчуття, сприймання, логічного і просторового мислення, уваги, уяви, пам’яті. Це не заповнення дитячої голови непотрібною інформацією, а створення бази, підґрунтя для розвитку задатків здібностей, яке стане міцним фундаментом у подальшому навчанні дитини, зробить психіку дитини стійкою до шкільних навантажень і стресів. Важливо створити комфортну атмосферу для дитини, лише тоді вона зможе проявити себе. Не варто забувати про емоційний, соціальний і фізичний розвиток дітей. Дитина має розвиватися всебічно. Пам’ятаймо: усі майбутні здібності й таланти формуються в перші роки життя. Тому від вихователів груп раннього віку значною мірою залежить складний процес формування маленької геніальної особистості.
Розвиваючи дітей раннього віку, варто:
- Використовувати різноманітний, яскравий наочний матеріал для групового та індивідуального використання;
- Задіювати при роботі з малюками різні аналізатори: зоровий, слуховий, руховий, нюховий, кінестетичний – для більш цілісного світосприймання;
- Використовувати сюрпризні моменти для утримування уваги, часто змінювати види діяльності;
- Беручи до уваги тісний зв'язок між мовленнєвими зонами і пальцями рук, розвивати дрібну моторику, тактильні відчуття;
- Пропонувати батькам пам’ятки з описанням ігор для їх проведення вдома;
- Проводити фізхвилинки, паузи, бо рух – природний стан здорового малюка, який сприяє його інтелектуальному розвитку;
- Емоційно забарвлювати дитячу діяльність, адже емоції впливають на формування пізнавальних здібностей.
Вашій увазі пропонується серія занять по ознайомленню малюків з свійськими тваринами та птахами (сфера життєдіяльності «Природа») з використанням методики раннього розвитку Глена Домана «Вундеркінд з пелюшок». Кожне заняття потребує добору певного матеріалу. Доцільно поєднувати рухливі, настільні, пальчикові ігри, віршовані матеріали, елементи розвивальної методики Домана.
Доман рекомендує показувати картки дуже швидко, не більше ніж на одну - дві секунди кожну: мозок маленької дитини працює не зовсім так, як у дорослого, і малюк нібито "фотографує" картинку, а потім в стані спокою обробляє отриману інформацію. Очевидно, для дітей першого - початку другого року життя це дійсно справедливо. Але півтора - дволітні діти самі обов'язково дадуть вам зрозуміти, що ця методика їх вже не влаштовує: почнуть відбирати у вас альбом, довго розглядати картинки, ставити питання. Прислухайтеся до малюків, і ви обов'язково зрозумієте, як саме треба з ними займатися. Покладетеся на свою інтуїцію, адже будь-яка готова методика - лише схема, з якої треба вибирати те, що здається корисним і потрібним саме для ваших дітей.
Такі заняття треба чергувати з фізичними вправами, адже розвиток мозку неможливий без належної рухової активності. Керуючись цими принципами, за твердженням автора, будь-яку дитину можна виховати генієм. І статистика це підтверджує. Методом проб і помилок Ви обов'язково знайдете свій шлях в навчанні вундеркіндів. Бажаємо вам творчого успіху, натхнення, адже лише в геніальних вихователів бувають геніальні діти!